Verbrandingsprincipe |
viertakt Otto (met spruitstukinjectie) |
Configuratie |
voorzijde, in de lengterichting; verticaal |
Type motor |
M 116 E 35 / 116.982 |
Aantal cilinders/opstelling |
8/90° V |
Boring x slag |
92 x 65.8 mm |
Totale verplaatsing |
3499 cc (fiscale classificatie: 3459 cc) |
Compressieverhouding |
9.5 |
Nominaal vermogen |
200 pk/147 kW bij 5800 omw/min. |
Nominaal koppel |
29,2 mkg bij 4000 omw/min. |
Aantal kleppen/opstelling |
1 inlaat, 1 uitlaat/bovenzijde |
Bediening van de klep |
1 bovenliggende nokkenas per cilinderbank |
Nokkenasaandrijving |
dubbele ketting |
Brandstofsysteem |
spruitstukinjectie, elektronisch gestuurd (Bosch D-Jetronic) |
Brandstoftank: positie/inhoud |
boven de achteras/90 liter |
Frame ontwerp | stalen behuizing |
Voorwielophanging | dubbele wishbone |
Achterwielophanging | semi-trailing-armas |
Voorvering | schroefveren, extra rubberen vering, torsiestaaf stabilisator, extra rubberen vering |
Achtervering | schroefveren, extra rubberen vering, torsiestaaf stabilisator, extra rubberen vering |
Schokdemper voor/achteraan | telescopische schokdempers |
Stuurinrichting | stuurbekrachtiging met recirculatiekogelkoppeling |
Remsysteem | hydraulisch dubbelcircuit remsysteem met vacuümbooster; schijfremmen voor (intern geventileerd) en achter |
Parkeerrem (handrem) | mechanisch (met de voet bediend), werkend op de achterwielen |
Wielen | wielen van plaatstaal (lichtmetalen velgen optioneel) |
Wielvelgen | 6 1/2 J x 14 H 2 |
Banden | 205/70 VR 14 |
Aangedreven wielen | achterwielen |
Aandrijving | gedeelde cardanas |
Versnelling | automatische 3-versnellingsbak |
Beschikbaarheid | serie |
Bediening versnelling | centrale vloerversnellingspookhendel |
Koppeling | droge éénschijfskoppeling |
Type transmissie | planetair tandwielsysteem |
Overbrengingsverhoudingen | I: 2.31; II: 1.46; III: 1.0; R: 1.84 |
Eindaandrijvingsverhouding | 3.46 |
Maximale snelheid | 205 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 9.5 s |
Opmerkingen | versnelling door van 0-100 km/u (2 inzittenden) door te schakelen |
Brandstofverbruik | 13.0 l |
Volgens de richtlijn | DIN 70030: verbruik, bepaald bij 3/4 van de topsnelheid (niet meer dan 110 km/u), plus 10 %. |
Wielbasis | 2460 mm |
Voor/achterspoor | 1452/1440 mm |
Lengte | 4390 mm |
Breedte | 1790 mm |
Hoogte | 1300 mm (met gesloten cabrioletop) |
Eigen gewicht | 1540 kg (met hardtop 1580 kg) |
Volgens de richtlijn | DIN 70020 (rijklaar, inclusief brandstof, reservewiel en gereedschapsset) |
Brutogewicht | 1960 kg |
De Mercedes-Benz W107 serie (officieel bekend als R107 voor de roadster en C107 voor de coupémodellen) werd geproduceerd van 1971 tot 1989 en is daarmee naast de G-serie het Mercedes-model dat het langst in productie is geweest. In totaal werden er zo’n 237.000 exemplaren gemaakt. De R107 verving de W113 (Pagode) in 1971 en werd opgevolgd door de W126C in 1981 voor de coupé-modellen (SLC) en door de R129 in 1989 voor de cabrioletmodellen (SL).
Bron: Wikipedia
De productie startte in april 1971 en leverbaar was alleen de 350SL (BM107.043) en 350SLC (BM107.023) met 3.5 liter V8 (M116), elektronische brandstofinjectie (Bosch D-jetronic) en een handgeschakelde 4-gang of een 3-gang automatische transmissie als optie. De motor leverde een vermogen van 200 pk (5800 rpm) en een koppel van 286 Nm (4000 rpm). De SL modellen werden geleverd met een linnen dak en als optie was er een stalen afneembare hardtop leverbaar. Er was ruimte voor twee volwassenen en twee kinderen (2+2). Het SLC model met gesloten carrosserie was in totaal 36 cm langer en had hierdoor vier volwaardige zitplaatsen.
Bron: Wikipedia