13 dec 350SL verven met de kwast
Ooit heb ik mijn Citroën DS Break zelf overgespoten. De Mercedes wil ik nu met de kwast gaan verven.
Inleiding
Het voordeel voor mij om de kwast te gaan gebruiken boven spuitwerk is dat ik met de kwast het gevoel heb dat ik meer controle heb. Verf en kwast heb ik al mijn hele leven gebruikt. Het gewone onderhoud van ons huis, maar ook op het doek. Bij de DS kon ik bijna alle plaatwerkdelen makkelijk van de wagen demonteren en in mijn zelf gemaakte spuitcabine op onze zolder voorzien van een nieuwe laklaag. Dat is natuurlijk bij de Mercedes-Benz wat bewerkelijker. Uiteraard is het verven met de kwast vele malen goedkoper en ook een prachtige klus om zelf te doen.
Op deze plek geef ik weer hoe ik ga onderzoeken wat de beste manier is om de Mercedes te gaan verven met de kwast. Ook de uitvoering zal ik hier beschrijven. Maar dat kan echt nog wel even duren.
De tekst hieronder is nog een concept, een aantal zaken wil ik nog verder onderzoeken.
Kleurkeuze en verf
Ik wil een kleur kiezen die niet te veel afwijkt van de huidige kleur, zilver metallic. Tijdens een bezoek aan de garage Auto Kaesmacher in Mönchengladbach zag ik de voorloper van mijn SL in een prachtige kleur staan. Dat was zeer waarschijnlijk 733 phantom grey of 726 beige grey, Dit zijn geen metalic lakken (die met een kwast ook niet te verwerken zijn) en het zijn kleuren die ook geleverd werden op een SL uit 1974. Zie dit fraaie overzicht. De kleur 726 heeft waarschijnlijk mijn voorkeur en kan geleverd worden door De Beer Autolakken in Venlo. De RAL-code is 7006. Zij adviseren om de een-componenten verf TB300 synthetische hoogglans aflak te gebruiken. Deze verf is stofvrij na 30 minuten en ik ben van plan om twee lagen op te brengen. Primer is zeer waarschijnlijk maar op een enkele plek nodig omdat de huidige laklaag in een prima conditie verkeerd. Eventueel polijsten en nabehandelen zal ik zeker pas na twee weken uitvoeren. Twee-componenten verf zal harder zijn, maar door de korte verwerkingstijd minder geschikt. Binnen verven met een minimum temperatuur van ongeveer 20°C.
Benodigdheden
- Schuurpapier en schuurpad. Voor oude laklagen wordt voor het gebruik van de lak TB300 korrel P280 tot P320 geadviseerd.
Voor tussen de twee lagen P800.
Voor het achteraf schuren en polijsten: P800, P1200, P2000 en P3000 - Kleefdoek
- Ontvetter en siliconenreiniger. AD690 Solvent ontvetter wordt geadviseerd.
- Verdunner RS300.
- Mengbeker enz
- Verf, waarschijnlijk is vier liter voor twee lagen ruim voldoende.
- Eventueel spuitbus met grondverf.
- Brede kwasten, geschikt voor het verven van een auto en een aantal penselen.
- Afplaktape
Voorbereidingen
- Roestplekken, deukjes en lakbeschadigingen bijwerken.
- Ontvetten en siliconen verwijderen.
- Waar mogelijk plaatwerkdelen verwijderen en/of afplakken.
- Schuren met P280 tot P360 tot dat de lak glad en dof is.
- Nogmaals reinigen met kleefdoek.
- Eventueel delen waar metalen plaatwerk aan de oppervlakte is gekomen gronden.
Testen
- Ik zal een aantal testen uitvoeren op een aluminium plaat en waarschijnlijk de hardtop.
Uitvoering
- Het lijkt me verstandig tussen de twee lagen geruime tijd te nemen om de lak de tijd te geven om uit te harden. Ook omdat het waarschijnlijk nodig is om tussen de twee lagen lichtjes en nat te schuren met korrel P800.
Afwerking
- Oneffenheden met schuurpapier weg schuren. Bij druppels en zakkers schuurpapier om blokje doen.
- Start met P800, dan P1200, P2000 en tot slot P3000
- Licht polijsten met de hand en polijstmachine met Commandant 5.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.