In 1947 richtte Teunis van Maaren (26 januari 1909, Dordrecht – 27 mei 1990, Hengelo (O))
in Hengelo NL, de Machine- en Apparatenfabriek B.I.O.D (Beter Is Ons Devies) op.
Van Maaren was oorspronkelijk een fijnmetaaltechnieker,
die als stempel- gereedschapsmaker zijn carrière begon bij
de NSF (Nederlandse Seintoestellen Fabriek) in Hilversum.
Vlak voor de tweede wereldoorlog verhuisde hij naar Hengelo,
waar hij in eenzelfde functie in dienst trad bij
de firma Hollandse Signaal Apparaten (het huidige Thales).
In 1959 presenteerde B.I.O.D. zijn producten op een Campingbeurs in Essen (D).
Op deze beurs ontmoette Teunis van Maaren een collega-standhouder Franz Maly (Tiefenhagen D),
die er zijn oorspronkelijk als “Wiesel” gedoopte polyester caravan tentoonstelde.
Van Maaren was direct gefascineerd door het gewaagde aërodynamische model
en de toegepaste duurzame grondstof voor het naadloze casco,
dat bestond uit glasvezelversterkt polyester.
Van Maaren (in persoon) wist van Frans Maly de licentierechten voor Europa
(m.u.v de toenmalige Bondsrepubliek Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) te verwerven.
De eerste, een handvol, karkassen (boven- en onderschaal met onderstel)
werden aangeleverd vanuit Duitsland,
daar kregen Biod-werknemers de opleiding in polyesterverwerking
en werden de eerste mallen geproduceerd die voor de productie in Hengelo werden gebruikt.
Elke “bevalling” was een erg spannende gebeurtenis.
De bovenste mal (schaal) werd na het aanbrengen van achtereenvolgens gelcoat,
fijnmazige glasvezellaag, gedrenkt in polyesterhars, grofmazige glasvezellaag,
gedrenkt in polyesterhars, van de onderste getrokken.
Het spannende daarvan was of de “boreling” zonder,
of met weinig schade, de “bevalling” had doorstaan.
In Duitsland werd het eerste model, de Fahti Luxus 600,
door Schneider Holzindustrie OHG in Lindau aan de Bodensee in 1959 gefabriceerd.
Schneider had de productie voor Duitsland inmiddels overgenomen van Franz Maly.
In 1960 werden de eerste caravans in eigen beheer in Hengelo vervaardigd
en op de markt gebracht onder de naam Biod “Extase”.
Voor het bedrijf betekende het eigenlijk een volledige cultuuromslag.
Van metaal (voornamelijk roestvrij staal) naar kunststof vergde de nodige aan- en inpassingen,
maar voornamelijk inleving. Er werd met de nodige scepsis gekeken naar het nieuwe “fenomeen” polyester,
maar Teunis van Maaren was volledig overtuigd van de duurzaamheid en nieuwe mogelijkheden,
zoals vormgeving, thermische- en mechanische eigenschappen.
Als de firma Schneider in 1960 nog maar net met de productie begonnen is,
krijgt de B.I.O.D. Machine- en Apparatenfabriek in Hengelo de licentie om de caravans in Nederland te bouwen.
De kunststofschalen komen uit Duitsland, de afbouw doet de B.I.O.D.-fabriek.
De Fahti 600 krijgt in Nederland de naam Extase (4 persoons) en Excelsior (2/3 persoons),
later genoemd Extase 4L en Extase 2L. Een verlengde uitvoering van de Fahti 600 cq Extase
wordt ontwikkeld in 1962 en krijgt de naam Fahti Super 800 cq Expert.